Eerste Indrukken Van Het Ness-pictogram: Mijn Eerste Elektrische Fiets
Ness Icon elektrische fiets

Na verschillende opvouwbare elektrische fietsen te hebben onderzocht, kwam ik uiteindelijk uit op de Ness Icon, die ik al had besproken. Ook de volledige specificaties kun je hier lezen. Gisteren ontving ik de fiets laat op de dag, dus vandaag was de eerste keer dat ik erop reed.

Ik had nog nooit op een elektrische fiets gereden, of eigenlijk op een gemotoriseerde fiets, dus mijn eerste rit was een hele ervaring, deels omdat het nieuw was, maar vooral omdat ik het graag wilde uitproberen voor een onweersbui die ik kon zien en horen in de afstand bereikt mijn locatie.

Eerst moest ik de fiets uit het huis halen waar hij was gemonteerd en opgeladen. Hij woog iets meer dan 23 kg, dus ik had wat hulp nodig om hem van de voortrap af te krijgen. Ik denk niet dat ik deze fiets in mijn auto kan tillen zonder de batterij, die ongeveer 3 kg weegt.

Je hebt misschien gelijk.

Hoe dan ook, ik was klaar om te gaan, dus ik zette het in niveau één trapondersteuning en weg ging ik niet wetende of ik een herky schokkerig gevoel zou verwachten of wat dan ook. Ik was blij om te ontdekken dat de fiets soepel opstijgt en dat de overgangen tussen verschillende trapondersteuningsniveaus (er zijn er vijf) ook soepel verlopen.

Ik probeerde het gaspedaal op niveau 5, en hoewel het iets sneller was dan wat ik ook gewend was om op straat te fietsen, was het nog steeds stabiel. Er was geen wiebelen of het gevoel alsof de fiets de controle kon verliezen.

Hoewel ik niet zeker wist wat ik kon verwachten met banden van 51 cm en een kleiner frame, deed de fiets het erg goed op glad wegdek.

Het was een korte rit en ik kon de bliksem niet door de lucht horen brullen. Toen hoorde ik een donderslag, als een knal! Vergelijkbaar met het geluid dat een te snel vallende garagedeur maakt. Het was een close.

Ik wilde een elektrische fiets, maar niet aangedreven door bliksem!

Dat stuurde me snel naar huis, dus ik besloot om gewoon het gaspedaal te gebruiken en het terug naar huis te rijden en het bracht me zeker snel thuis. Mijn zoon en man stonden op de veranda op me te wachten en terwijl ik de oprit op manoeuvreerde, tussen voertuigen, een boottrailer en een andere grote trailer, dacht ik dat ik de fiets een beetje half pedaalbeweging zou geven om het in de garage.

Helaas vergat ik dat ik nog steeds in niveau vijf trapondersteuning zat en nou, ik verwachtte niet dat ik met een raket de oprit op zou gaan en bijna tegen een aanhanger botste.

Natuurlijk kon ik het gelach horen, want het moet een gezicht zijn geweest, maar ik heb mijn lesje geleerd!

Op een elektrische fiets moet je net even anders rijden dan op een gewone fiets. Ha!

Er was weinig tot geen pijn van het zetten van mijn voet op de grond toen ik de fiets stopte.

Ik ben blij te kunnen melden dat mijn tweede rit nog beter was. Het enige wat ik nog moet leren is hoe ik de versnellingen goed kan schakelen. Hoewel er maar zeven versnellingen zijn, ben ik niet bekend met het specifieke type versnellingssysteem van de fiets. Ik ben echter aan het leren. Ook moet de fiets worden ingevet voor een soepelere overgang tussen de versnellingen.

Er zijn wat piepjes waarvan ik denk dat een beetje vet ook zal zorgen.

De stoel is eigenlijk redelijk. Ik weet dat bij veel fietsen het zitje dat erbij zit meestal ongeveer net zo comfortabel is als rijden op een hobbelige weg op een houten hekwerk.

Deze werkt goed. Deze is prima. De stoel kantelt omhoog om toegang te krijgen tot de batterij, maar ik zal upgraden naar een breder zadel met betere schokabsorptie. De voorvorken kunnen de meeste stoten goed opvangen, maar het zadel kan wel een schokabsorberende paal of een beter zadel gebruiken.

Omdat ik maar 13 cm3 cm ben, kan ik geen schokabsorberende zadelpennen gebruiken. Ik moet de stoel zo laag mogelijk laten zakken om veilig te kunnen rijden. De fiets is erg meegaand voor mijn kleine gestalte, zoals ik in een andere post al zei. Ik kan op het zadel zitten en de fiets balanceren met mijn tenen en toch goed bereik op de pedalen hebben.

Wat is mijn eerste indruk van de Ness Icon in het algemeen? Het lijkt erop dat ik veel plezier ga beleven!

De rest zal moeten wachten op de volledige review, wat ik de komende weken zal doen. Ik zou graag op de fiets stappen en zoveel mogelijk leren. Tot die tijd zijn hier enkele foto’s van de Ness Icon.

Kantelbare zitting met lcd-scherm voor toegang tot de batterij